واژه خود را وارد کنید

برندینگ و نقش آن در موفقیت سازمان

برندینگ و نقش آن در موفقیت سازمان

برندینگ و نقش آن در موفقیت سازمان

تعریف برند

برند یک نام، نشانه، شرایط، نماد، طرح یا ترکیبی از تمام این موارد می باشد که نشان دهنده تولید کننده یا فروشنده محصول یا خدمات می باشد.

برندینگ در سازمان

هویت بخشی به هر برند فرآیندی است که مستلزم تعریف هویت برند و عینیت بخشیدن به آن در فرم، رنگ، نمادها و لوگوی شرکت یا سازمان و همچنین پایش دائم کلیه فعالیت‌های عملیاتی و تبلیغاتی سازمان برای همسو بودن با آن هویت است.امروزه برای خرید ساده‌ترین نوع محصولات هم ما با عوامل انسانی رو‌به‌رو هستیم، اینجاست که متغیر بسیار اثرگذار کارکنان برند در شکل‌گیری تصویر و ارزش برند نقش‌آفرینی می‌کند.کارکنان درواقع ارائه‌دهنده خدمات به مشتریان می‌باشند و می‌بایست دیدگاه و باورشان نسبت به کیفیت و مرغوبیت خدمات و نام و جایگاه برند در نظر گرفته شود.

آیا نسبت به ارزش‌ها و باورهای برند دید عمیقی دارند؟ آیا آن‌ها را پذیرفته‌اند؟ نکته مورد توجه اینجا بود که اگر پیام منتقل شده از جوهره برند به مشتریان، با برخورد‌های غیر‌اصولی و ناهمگون کارکنان روبه‌رو شود، اصل و ارزش پیام به‌کلی زیر سوال خواهد رفت و این چیزی نیست جز شکست یک برند از درون.

مفهوم برند سازی

به کلیه فعالیت‌های یک شرکت در عرصه گوناگون بازاریابی، پشتیبانی خدمات و تبلیغات که موجب نوع خاصی از ادراک در مشتری می‌گردد تصویر ذهنی برند گفته می‌شود. مکانیسم تصویر ذهنی مشتری عبارت است از ترکیب پیچیده‌ای از علائم، نشانه‌ها و پیام‌های ارسالی به مشتری که در کلیه فعالیت‌های سازمان تجلی می‌یابد. اهمیت این امر ازآن‌جهت است که ازیک‌طرف می‌بایست کلیه کارکنان در تمامی سطوح با درک اهمیت ارتباط خود با مشتریان نسبت به انطباق این ارتباط با تصویر ذهنی مشتریان اقدام نموده و از طرف دیگر سازمان نیز با برقراری ارتباط مداوم و مستمر بین تمامی واحدهای مرتبط با مشتری، نسبت به هماهنگ‌سازی و ایجاد درک واحد از تصویر ذهنی مطلوب اقدام نماید.

اهمیت برند

  • برای مشتری برند بخش ضروری یک محصول می باشد و برندینگ می تواند به ارزش محصول اضافه کند. اکنون برندینگ آنقدر قوی شده است که مردم به ندرت به سراغ محصولات بدون برند می روند. نمک در بسته بندی دارای برند عرضه می شود، آجیل و تنقلات با برچسب توزیع کنندگان مختلف بسته بندی می شوند، و قطعات خودرو مانند تایرها، شمع ها، فیلترها با نام های تجاری مختلفی تولید می شوند که با سازنده خودرو متفاوت می باشند. حتی سبزیجات، میوه و گوشت هم امروزه در قالب یک نام تجاری به بازار عرضه می شوند.

 

  • برندینگ می تواند به روش های متفاوتی به نفع خریداران باشد. برندها به مصرف کنندگان کمک می کنند تا محصولاتی که احتمالاً از آن سود می برند را شناسایی کنند. برندها همچنین نشان دهنده کیفیت محصولات و خدمات به خریداران می باشد. خریدارانی که همواره برند یکسانی خریداری می کنند، می دانند که در هر بار مصرف از ویژگی ها، مزایا و کیفیت یکسانی بهره می برند. فروشندگان نیز می توانند مزایای متعددی از برندینگ داشته باشند.

 

  • برندینگ همچنین در بخش بندی بازارها برای فروش نقش دارد. به عنوان مثال، ژنرال میلز می تواند برندهای مختلفی مانند برندهای Cheerios، Wheaties، Total، Kix، Golden Grahams،Trix و سایر برندهای غلات صبحانه را ارائه دهد، سیاست کاری آنها این نیست که فقط یک محصول عمومی برای تمام مصرف کنندگان داشته باشند.

 

 ترکیب CRM با برندینگ:

ترکیب یک استراتژی برندینگ با مدیریت ارتباط با مشتری ( CRM ) روشی است که مالکان کسب و کارهای کوچک می توانند از آن برای دستیابی همزمان به اهداف هر دو موضوع استفاده کنند. پس از اعمال این ترکیب، CRM که برای کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری از طریق افزایش وفاداری مشتری به شما کمک می کرد اکنون دیگر از اهداف برندینگ جهت ایجاد یک تصویر عمومی خوب و افزایش آگاهی در مورد کسب و کار و محصولات شما  نیز کاملا پشتیبانی می کند. ترکیب CRM با برندینگ می تواند مزایای فوق را به نحو احسنت پوشش دهد.

 

در نتیجه، متمایز ترین مهارت بازاریابان حرفه ای، توانایی آنها برای ایجاد و مدیریت برندها می باشد. ایجاد و مدیریت برندها مهمترین وظایف بازاریابان می باشند. برندینگ ابزار قدرتمندی برای محصولات و خدمات می باشد. مشتریان با محبوب ترین برندهای خود ارتباط برقرار می کنند و وفاداری زیاد خود را با خریدن این محصولات نشان می دهند. به همین دلیل، در حال حاضر، افراد آگاهی بیشتری نسبت به برند دارند و بدون شک برندینگ نقش حیاتی در فرایند تصمیم گیری خرید خریداران دارد.

 

 

 

منبع: کتاب مدیریت ارتباط با مشتری مفاهیم استراتژی و ابزارها و callcenterweekdigital.com

تهیه کننده : ا. تهی دست

بدون دیدگاه

ارسال ديدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.