واژه خود را وارد کنید

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تعریف دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) به مجموعه فعالیت‌هایی که جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می‌گیرد گفته می‌شود. این یک تعریف خیلی ساده از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی بود. در واقع دیجیتال مارکتینگ خیلی گسترده‌تر از دیگر روش‌های بازاریابی در کسب و کارهای سنتی است.

دیجیتال مارکتینگ استفاده از ابزارها و روش‌های بازاریابی به صورت دیجیتال است و از تمام کانال‌های موجود در رسانه‌های دیجیتال برای دریافت اطلاعات به مشتریان استفاده می‌کند و تنها به اینترنت و فضای مجازی محدود نمی‌شود. با استفاده از ابزارهای دیجیتال می‌توان بازاریابی را به صورت نوین انجام داد.

در بررسی تاریخچه اصطلاح دیجیتال مارکتینگ، نخستین بار در دهه ۹۰ میلادی این اصطلاح به کار گرفته شد. در فاصله بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک راه موثر برقراری ارتباط با مصرف کنندگان شناخته شد که متعاقباً  پیچیدگی استفاده از آن بیشتر نمایان شد. قبل از مطرح شدن بازرایابی دیجیتالی، در اواسط دهه ۱۹۸۰ یک گروه تبلیغاتی با نام گروه تبلیغات نرم (SoftAd Group) با تغییر شیوه‌های تبلیغاتی چند شرکت اتومبیل‌سازی، تحولی چشمگیر در بازاریابی دیجیتالی را بنیان گذاشتند. این شرکت با جایگزین کردن فلاپی دیسک‌های تبلیغی به جای مجلات و بروشورهای تبلیغی، به مشتریان خود اجازه یک رانندگی مجازی قبل از خرید محصول خود را دادند و در ضمن به صورت پویا امکانات و خدمات اتومبیل را به نمایش می‌گذاشتند به عنوان مثال فرد می‌توانست به طور مجازی در ماشین را باز و داخل آن سوار شود و از امکانات داخل ماشین دیدن نماید. این امکانات در نسخه‌های خطی و چاپی تبلیغی سنتی غیر قابل استفاده بود. در این روش جدید فرد می‌توانست از آن سوی دنیا با ماشین مورد علاقه خود یک سواری مجانی بگیرد و در صورت تمایل ماشین خود را خریداری کند.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

موارد زیر، نمونه‌هایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند:

بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM)

بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

استراتژی محتوا (Content Strategy)

تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

تبلیغات بنری (Banner Advertising)

ایمیل مارکتینگ

بازاریابی موبایل (Mobile Marketing)

تبلیغات پیامکی (SMS Advertising)

بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

تولید محتوا

بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Markreting)

 

بدون دیدگاه

ارسال ديدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.