واژه خود را وارد کنید

استارتاپ چیست؟

استارتاپ چیست؟

استارتاپ چیست؟

استارتاپ یا استارت آپ (به انگلیسی: Startup یا Start-up) را به فارسی به شرکت نوپا ترجمه کرده‌اند. اگر بخواهیم به شکلی ساده و ابتدایی استارت‌آپ را تعریف کنیم: استارت‌آپ به شرکت‌های نوپایی گفته می‌شود که با یک ایده‌ی ساده و اولیه شروع می‌کنند و به سرعت رشد می‌یابند و به درآمد می‌رسند.

نیل بلومنتال، موسس و مدیرعامل کمپانی واربی پارکر (Warby Parker) استارت آپ را این چنین تعریف می‌کند:

استارت آپ یک کمپانی نوپا است که راه‌حلی نوین را برای یک مساله ارائه می‌کند؛ در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد.

آدورا چئونگ، موسس و مدیرعامل کمپانی هوم‌جوی (Homejoy) که یکی از استارت‌آپ‌های مطرح ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ بوده، در تعریف استارت آپ این مفهوم را با عنوان پنجره ی ذهن رو به آینده خوانده است. وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

تاسیس یا پیوستن به یک استارت آپ به معنای یک تصمیم جدی برای جدا شدن از شرایط ایده‌آل و پایدار به منظور دستیابی به رشد برق‌آسا و تلاش برای ایجاد موجی از تغییرات در مدت زمان کوتاه است.

ویکیپدیا نیز استارت آپ را یک تجارت نوپا در قالب یک کمپانی، شراکت یا سازمان موقت تعریف می‌کند که در پی ایجاد و راه‌اندازی یک مدل تجاری جدید در زمینه‌ی خاصی است. ویکیپدیا نیز نوآوری را به عنوان شاخصه‌ی اصلی استارت آپ عنوان کرده و به این نکته اشاره کرده که در باور عمومی، استارت‌آپ‌ها معمولا ماهیتی مرتبط با فناوری دارند؛ اما این موضوع همیشه صحت ندارد. این دایره‌المعارف اینترنتی درونمایه‌ی استارت آپ را در جاه طلبی، نوآوری و تلاش برای رشد در سطح جهانی تعریف کرده است.

بنیانگذار استارتاپ کسی است که تنها دارایی‌اش یک ایده و توانایی‌های شخصی خودش است. ایده یک استارتاپ ممکن است جدید یا تکراری باشد. البته جدید بودن ایده امتیاز خاصی محسوب نمی‌شود، بلکه چگونگی راه‌اندازی و توسعه آن است که اهمیت زیادی دارد. بنیانگذار استارتاپ باور زیادی به ایده خود دارد و با مطالعات اولیه (که شامل مطالعات بازار، مدل کسب‌وکار اولیه و مشورت با متخصصان است) به دنبال جذب سرمایه و شکل‌دهی یک تیم برای ایجاد یک کسب‌وکار مقیاس‌پذیر و با رشد سریع است. بسیار مهم است که بنیانگذار یک استارتاپ در ابهامات گم نشود و راه خود را منحرف نکند. همچنین باید روحیه‌ای قوی داشته باشد تا بتواند با چالش‌ها مواجه شود و با ارائه راه‌حل از آنها عبور کند. ذهن منسجم و متمرکز روی استارتاپ نیز از ضروری‌ترین موارد در راه‌اندازی یک کسب‌وکار است. اصلی‌ترین وظیفه بنیانگذار کسب‌وکار پرورش ایده اولیه، تیم‌سازی و جذب سرمایه است.

بدون دیدگاه

ارسال ديدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.